Aug 14, 2011

Puasa Yang-Yok

Weyh, tak puase ke? pesal mulot baw kari neyh! rilek ar... tak laju pn jarum jam tu korang asyik tenung. daripada dok buang mase tu, baek bace entry aku ni.

korang pena puase yang-yok? tipu ar kalau taktaw puase yang-yok tu ape kn.. kn ade pantun time kechik-kechik dlu - "puase yang-yok, tengahari bukak periuk" *pantun ke ni* takkan tak pena dengar kot.

aku dlu pena puase yok-yok ni. ala... time kechik-kechik dlu. standard la. time tu darjah 3 *kechik la tu kn* aku ngan adik-bradik aku sume puase kat kampung pasal mak ayah aku gi umrah time tu. seingat aku, time tu aku puase 9 hari je. hebat tak hebat aku time tu. haha


cerite nye puase yok-yok ni, aku sorang je yang taw. pakcik makcik sedare adik-beradik aku sume taktaw aku tak puase. tapi aku takde ar puase yang-yok sangat pasal aku takda bukak periuk pn. aku bukak tin biskut je. haha. time tu kechik gi, tak tahan dugaan. biskut gula empat segi tu pn da terliur tengok.

nak di setori nye, time sedare-sedare aku nga mengkhusyukkan diri depan tv, time tu la aku senyap-senyap gi dapur, bukak tin biskut, pastu ngap la dua tiga keping biskut petak tu. tahan la jugak perut aku sampai ke buke. makin lame da jadi rutin harian plak tabiat makan-makan biskut ni. tu yang puase jadi 9 hari je. tu pn yang betol-betol puase penuh punye. takde curik-curik makan. lepas mak aku balek umrah, aku crite kt die yang aku puase pnuh 9 hari je. haha. budak-budak la kate kan.



tapi start puase lepas tu, aku tak puase yok-yok da. insaf la konon nye. haha. da besar-besar ni, kalau tak puase, ingat-ingat sendiri la. takde orang nak tegur da besar panjang ni. ape-ape jadik tanggung la sendiri. haha. sempat jugak aku abes kan entri ni sblom bebuke. selamat berbuka k!