Feb 25, 2014

luahan orang celik

tadi lepas turun dari train, aku nampak sorang perempuan buta terlanggar tiang. tiba-tiba aku terus rasa sedih. rasa kesian. aku literally nak menangis time tu. kalau nampak orang celik langgar tiang mungkin agak kelakar dan aku akan tersengih time tu jugak. tapi ni orang buta. tak nampak apa-apa. tak perasaan bahaya depan mata dia. jalan sorang-sorang dengan tongkat. takde orang nak pimpin.

dan aku sangat-sangat marah dengan diri aku skarang ni sebab tak tolong perempuan tadi. muka dia manis je. bertudung. dalam 20-an. bahagia. tak nampak pun macam sedih. tak nampak pun macam dia merungut sebab dijadikan buta. takde nikmat mata nak melihat. tapi still dia struggle untuk teruskan hidup. aku ni pening kepala sikit dah merungut. tak bersyukur yang mata ni still dapat tengok dunia.

aku marah dengan diri aku sebab tak tolong pimpin perempuan tadi. sekurang-kurangnya pimpin sampai dia turun tangga. tapi tak. takde orang pun tolong. dia sorang-sorang. dah lah dalam kegelapan. lepas tu keseorangan. aku marah dengan diri aku sebab penting kan diri. kalau dapat ulang balik situasi tadi, memang aku akan tolong perempuan tadi. walaupun dia tak dapat melihat sekurang-kurangnya dia tahu ada orang sekeliling dia yang akan tolong dia. tapi aku tak dapat buat dia rasa macam tu. semoga dia tabah teruskan hidup. semoga hidup dia sentiasa diberkati. Amin